bioskop-meni mali-oglasi-meni prevoz-meni slike-meni tutorijali-meni smestaj-meni
Bioskop - Najave Mali Oglasi Prevoz - Polasci Slike - Nekada Tutorijali Smeštaj
hor-rull

Donacije





Podržite rad sajta. Svaka uplata ide za održavanje i promocije.
Hvala, Vaš Arandjelovac On-line.

Više podataka uskoro.

Opšte Informacije

Dobro došli

Sign in with Facebook
Please update your Flash Player to view content.
četvrtak, 06 novembar 2008 10:20
Štampa PDF
Ocena korisnika: / 61
LošeNajbolje 

Danga

Domanovic je kao covek, pisac i publicista imao veoma kritican odnos prema stvarnosti svoga vremena: one za vreme vladavine Obrenovica i one posle majskog prevrata i dolaska nove dinaste i nove vlasti. Na meti njegove satiricano - alegorijske proze bila je vlast i njeni predstavnici, ali je Domanovi} bio razocaran i drzanjem gradjanstva (naroda): ono je bilo podanicko, poltronsko i servilno. Osnovna zamisao pisceva u Dangi bila je da se prikaze odnos vlasti i podanika.

Danga je kratka pripovetka, labave kompozice i fragmentarne strukture. Fabula je jednostavna - to je niz epizodnih situacija koje se ne osecaju kao jedinstven i uzrocno - posredicni tok zbivanja. Prica je data kroz dve slike: naratorova stvarnost i naratorov san. To je uslovilo specificnu kompoziciju: naratorova stv arnost je predocena u okvirnoj ili spoljasnoj prici, a naratorov san je predocen u unutrasnoj prici. Narator ne imenovan, niti je dovoljno individualizovan i prilicno je pasivan. Njegova je uloga kao kazivaca spoljasne price da uvede u zbivanja koja se odvijaju u nekom drugom, nepoznatom svetu. U unutrasnoj prici on je samo posmatrac koji predocava i povremenim pitanjima provocira ispoljavanje drugih aktera prica. Iskaz domanovicev je zben, recanica je krcata informacijama, a pojedinosti emituju doslovno i preneseno znacenje: slika ili iskaz su obojeni ironijom ili satirom. Naglaseno ironiski ili satirican odnos prema stvarnosti i prikazanim pojedinostima ima kohezionu funkciju i ponistava mane fragmentarne strukture pripovetke. Meta veoma ostre i ljute satire su obest i osijonost vlasti: podlost, podanistvo i servilnost gradjanstva (naroda): pokvarenost i nevaljalstvo: pomerane (degradirane) vrednosti - jahanje i zigosanje: sramni cinovi, kojima se atakuje na cast i ljudsko dostojanstvo uzimaju se kao zasluga, pocast, vitestvo i rodoljublje.


Struktura ove pripovetke moze se predstaviti na sledeci nacin.

Prolog (java)

- Narator o sebi i svom narodu.

- Sjajno dugme sa policijske uniforme.

- Cackanje zuba, pijuckanje vina i citanje knjige.

Prica iz sna

- Putovanje kroz noc.

- Razgovor sa gostijonicarem.

- Jahanje.

- Zbor.

- Clanak.

- Zigosanje.

- Razgovor u mehani.

- Posle nekoliko dana Lear ponosno seta gradom.

- Narator pred sudnicom.

Epilog

- Budenje.

Primecuje se da je ova nevelika pripovetka sastavljena iz velikog broja epizoda i scena. Imamo li u vidu da je svaka scena u funkciji alegorisko - satiricnog predocavanja stvarnosti i satiricnog sibanja prilika i naravi, kao i da se ostvaruje velikim brojem pojedinosti, dolazimo do zakljucka da je potpuna analiza pripovetke u svim pojedinostima nemoguca. Zato cemo u ovoj interpretaciji zadrzati samo na nekim segmentima pripovetke i nekim umetnickim slikama - onim za koje smatramo da su bitni za razumevanje pisceve intence i sustine pripovetke. Citaocu ostaje dosta prostora da analizuje situace, umetnicke slike, aktere price, dijaloske replike, iskaze i pojedine reci. Nasa analiza se usredsredjuje na tri segmenta pripovetke: prolog (spoljasna prica), jahanje i zigosanje (unutrasnja prica). Ova tri segmenta isticu se sveobuhvatnom slikom odnosa vlalsti i podanika, predocavanjem poremecenih moralnih vrednosti i naglasenim i ironicno - satiricnim tonom.

 


Vodja

strelica Pripovetka Vodja je cjelovitija pripovedna cjelina: postoji jasna fabula sa uocljivim uzrocno - posljedicnim tokom u kome iz jedne situace proizilazi druga, a pripovedanje ima hronoloski tok. Postupkom in medias res citalac je uveden u sediste zbivanja: prica zapocinje narodnim zborom na kome se raspravlja o potrebi da se krene u beli svet i potrazi bolja i plodnija zemlja jer se na zvanicnoj zemlji ne moze opstati posto je neplodna i sva od prljusi i kamena. Ucesnici zbora su " bleda, ispena lica, tupa, mutna, gotovo besvesna pogleda", glasovi su nejaki i iznemogli. U osnovi price covekova iskonska tezna i potreba da traga za boljim zivotom i trazi obecanu zemlju. Motiv vode i naroda ima biblijsko porjeklo: u knjigama Izlazak i Mojse (Stari zavet) nalazi se legenda o Mojsiju koji vodi svoj narod ka obecanoj zemlji. Ali dok Izrajelci, posle cetrdeset godina trazenja kroz pustinju, stizu iz Egipta u obecanu zemlju, Domanovicev narod ne uspeva da stigne na cilj - nasao se u bespucu, bez ikakve nade u izbavljenje.
Izmedju biblijske price o obecanoj zemlji i ove Domaoviceve price postoji sustinska razlika: u Bibliji je ispricana jedna legenda, jedna od mnogih koje cine legendarnu istoriju izrajelskog naroda, u Domanovicevoj prici na ironican i satirican nacin je ispricana prica o jednom narodu i njegovom vodji: i narod i vodja su ovde na udaru ostre i jetke irone. Svaki detalj na putu ka obecanoj zemlji zahvacen je ironijom, iz svake replike ili dijaloske sekvence izbija snazna ironija.
Dugo je sadrzina ove pripovetke iskljucivio vezivana za Nikolu Pasica i njegovo vodenje Radikalne stranke. Ali, Pasic i Radikalna stranka samo su podsticaj i povod. Vodja kao umetnicko delo nosi u sebi umetnicke istine koje su svevremene, sadrzi slike i situace koje su uvjiek moguce, predocava ponasanje moguce u svim vremenima. Savremenici su mogli u prici videti aktuelnu politicku situaciju, ali ce citalac Vode, u vremenima daleko posle Pasicevog vremena, videti svoje politicko okruzenje i svoje Pasice, koji su uvek prisutni u drustvenom i politickom zivotu.

Share
Poslednje ažurirano ponedeljak, 30 april 2012 07:57
rc-avionipaintball-clubzagorac_designHigh_Diving_klub40Vasa reklama ovde
You are here:   HomeLektireRadoje Domanovic - analize pripovedaka