bioskop-meni mali-oglasi-meni prevoz-meni slike-meni tutorijali-meni smestaj-meni
Bioskop - Najave Mali Oglasi Prevoz - Polasci Slike - Nekada Tutorijali Smeštaj
hor-rull

Donacije





Podržite rad sajta. Svaka uplata ide za održavanje i promocije.
Hvala, Vaš Arandjelovac On-line.

Više podataka uskoro.

Opšte Informacije

Dobro došli

Sign in with Facebook
Please update your Flash Player to view content.
četvrtak, 06 novembar 2008 10:07
Štampa PDF
Ocena korisnika: / 157
LošeNajbolje 

To je najljepsa ljubavna pesma-elegicna pesma Laze Kostica, nastala 1909. godine. Nosio ju je u sebi punih cetrnaest godina. U njoj se susrecemo sa motivom mrtve drage. Da bi pesma bila, bolje shvacena potrebno je podesiti na intimnu dramu pesnika koja je prethodila nastanku pesme. Kada je Laza imao pedeset godina, upoznao je devetnaestogodisnju devojku Lenku Dunderski, kcerku svog dobrog i bogatog prijatelja Laze Dunderskog. Iako nisu bili bliski po godinama rodila se obostrana ljubav. Lenka D. je bila ocinjena slavnim pesnikom a on njenom mladoscu i ljepotom. Medjutim shvatajuci da je razlika u godimana suvise velika i da je takva ljubav prosto nemoguca Laza bjezi u manastir Krusevdol, gde ce ostati nekoliko godina. Na predlog njenog oca zeni se bogatom udovicom iz Sombora, koju nikad ne volio, te iste 1895. godine umire Lenka a on sa zenom odlazi u Veneciju gde izmedju ostalog posecuje crkvu Gospe od Spasa (Santa Maria della Salute). Upravo od trenutka Lenkine smrti i susreta sa grandeoznom ljepotom crkve Laza Kostic ce u sebi nositi ovu pesmu, sve dok ne dobila puni sjaj, i postala oprostajna pesma, jedna od najljepsih u srpskoj poeziji. A da je to tako potvrdju7je i njegov licni dnevnik u kome je zapisao: “Znate, za mene L. ne sasvim mrtva…ona dolazi da me vidi u snu. Ali kad mi se javi Ona, to ne san kao drugi. To bas ona bude tu. Ona udesi san. Ona ude u moju pamet, moju dusu za minut jedan, i izide iz nje sa snom.


Pesma pocinje obracanjem pesnika Gospi od Spasa u če ime je podignut hram. Bogorodica je svetost. Ona je “majka sveta”, balzena i vrelo milosti. Ushicen ljepotom hrama on trazi oprost za sve svoje grehe. Njegov greh je dvostruki; napisao je 1879.godine pesmu Duzde se zeni, u kojoj govori o zidanju istog hrama i zali za posecernim dalmatinskim borovima koji se u njega ugradjuju. i kao drugo, sest godina rane, 1872., pisao je negativno o Bogorodici i madonizmu u katolickoj veri. U hramu pred koijm se nasao, Laza je video sveti znak i vertikalu preko koje se uspostavlja veza zemaljskog sa bozanskim, nebeskim,m duhovnim.

Posle ovakvog uvodnog pristupa pesnickoj temi, pesnik pravi zaokret i pocinje da ispoveda sebe, svoju pesnicku intimu. Govori o svom stradanju, i ceznajma i nadama koje je gruba stvarnost sasvim ponistila. Medjutim, sve muke koje su ga zadesile, za sve sto je “dusi lomilo krilo”, krivicu vidi u sebi, “sve je to sa ove glave, sa lude”. Od ovog trenutka pesnik u slikama, gradacijski, citaocu nudi slike svopjih patnji i promasenosti. Saznajemo da je sve pocelo sa iznenadnom pojavom malde zene, kada je zauvek usla u njegov zivot. On ispisuje hvalospev njoj i njenoj ljepoti, ona je vila, sa njom je dosla svetlost, sa njom je sinula ona unutrasnja milina ali su dosle i muke, patnja. Zena lepota je ispunjenje svih njegovih ocekivanja, vecnost bi dao za trenutak njenog pogleda.Ona je zlatna vocka koja je sazrela kasno. U tome i jest problem, njena mladost i njegova starost nasli su se u vreme kada jedno iskljucuje drugo, u cemu je i razlog vise za njegovom patnju i dusevnu dramu.
U pesniku dolazi do dvojstva: u njemu se sukobaljavaju razum i osecanja. Razum ce na kraju nadvladati srce i pesnik ce se povuci, a ona umire. (Utekoh od nje- a ona svisnu). Smrt voljenog bica dozivljava se kao opsta kataklizma.
Kada je pesnik opevao dramu bica i kad ju je podigao na nivo svetskie kataklizme on se opet vraca slici hrama i asocijacijama koje ona budi u njemu. Pesnik stoji pred hramom, pred likom Bogorodice i u tom trenutku shvata da je i njemu jos jedan hram. To je hram podignut na uspomenama, hram na “stubu secanja” na Lenku8 Dunderski. Ova dva zhrama imaju nesto zajednicko a to je ljepota i divljenje. Preko hrama se dakle uspostavlja veza sa nebeskim, momenta kad pocinje priblizavanje jave i sna, da bi se nakon unutrasnjeg prosvetljenja i duhovnog ozarenja bica, java preobrazila u san: hram Gospe od Spasa nestaje . Sada je san, prvi put, postao jaci od jave: Postoji samo ona , samo san i ona u tom snu. Javlja se u snu ali uve iznenada, mimo njegovih zelja i uvek drugacija:

 

Dode mi u snu. Ne kad je zove
silnih mi zelja navreli roj,
ona mi dode kad njojzi gove,
tajne su sile sluskinje njoj.
Navek su sa njom pojave nove,
zemnih milina nebeski kroj.

U ovim stihovima prepoznajemo onu pesnikovu belesku iz dnevnika sto dovolkjno govori o Lenki kao njegovoj trajnoj opsesiji. U tom snu i zanosu oni su kao muz i zena- culno se ne ugasilo, s tim sto je ona sad starija od njega (ne po godinama vec starija po smrti, vec po pripadanju nebu i duhovnosti). Oni imaju i decu- pesme su im deca.
Posto ona pripada onostranom svetu i odatle pristize u njegove snove, on u njenom javljanju vidi znak da joj se pridruzim, to se pesnik ni malo ne plasi smrti, on je cak prizeljkuje, tamo je raj u kome ona obitava “u raj, u raj u njen zagrljaj!”.
Kraj pesme – cetrnaesta strofa jos vise naglasav pomisao na taj onostrani svet i susret s njom. U tom susretu on vec vidi neslucenu srecu i uskrsnuce ljubavi koja je toliko jaka i sveprozimajuca. Ljubav za divljenje i za vecnost:

zadivicemo svetske kolute,

bogove silne, kamoli ljude,
zvezdama cemo pomerit' pute,
suncima zasut' seljanske stude,
da u sve kute zore zarude,
da od miline dusi polude,
Santa Maria della Salute.

Ova kraj sadrzi krupne kosmoloske odrednice: svet, raj, zvezde, vaseljena, bogovi, sunca. Pesnik je krenuo od zemaljske stvarnosti – od hrama Santa Maria della Salute da bi putem pesnickog majstorstva to prosirio “ovlastima sna, zanosa i fantaze”. U ovoj posljednjoj strofi pesnik je toliko glasan i raspevan da se sve stropstava i sliva u jedno, bozansko i vecno, kosmicko i neunistivo. Laza Kostic je svojom imaginacijom i izuzetnim senzibilitetom stavaraoca umeo da pveze mnoge krajnosti: ljidsko i bozansko, sveto i profano, dva principa: muski i zenski, zwmaljsko i nebesno, trajno i prolazno, srecu i tugu.
U ovom pesnickom delu posebno mesto ima refren Santra maria della salute- javlja se na kraju svake strofe: cetrnaest puta. Njime se potencira pesnicka tema kao izvor ljepote, univrezalne, svevremenske. Santa Maria - hram, srediste je pesme i povod za apologioju zene, ljepote iljubavi. Ovaj italijanski naziv deluje i priojatno na sluh – zvucno je bogat i pevljiv. Javlja se kao tajna rec kojom se nesto zakljucava, nesto brani i pomocu nje otvaraju vrata koja vode u onostrani svet. Dozivljavamo je kao misticnu rec kojom se neko priziva iz neznanih daljina.
Kada je u pitanju jezik ovog pesnika, posebno mesto imaju Kosticeve kovanice ili tzv. neologizmi, kojima je kitio svoje pesme: nebesnica, kajan, dusilo, ugod, gled, zud, zalut, zapon, gove, beznjenice.


Uvid u kompoziciju pesme Santa Maria della Salute
I Susret pesnika sa hramom u Veneciji i kajanje zbog prethodnog pevanja:

  • Ushit ljepotom i bozanskim
  • Obracanje Bogorodici i trazenje oprosta
  • Ljepota kao univerzalni smisao trajanja, opredmecen u hramu
  • Usmeravanje pevanja prema vlastitoj drami


II Osvetljavanje vlastitih muka:

  • Pojava zene: svetlos umesto mraka
  • Zena kao ispunjenje svih zelja
  • Hvalospev zenskoj ljepoti
  • Dvojstvo u pesniku: razum i strast, pobeda razuma
  • Pesnikovo uzmicanje pred mladoscu elepotom, lom u njemu i njena smrt
  • U ljepoti hrama vidi ljepotu zene, otkriva hram u sebi od uspomena na nju


III San i ona:

  • San postaje jaci od jave
  • Njena pjava u snu
  • Oni su u vezi, senzualno i duhovno
  • Pesme koje se ne pisu i ne poju – to su njihova deca – definitvno bjegstvo od jave i prizivanje smrti – zamisljeni susret u tom svetu donosi srecu, ljubav obedinjuje bozansko i ljudsko, zemaljsko i nebesko
Share
Poslednje ažurirano ponedeljak, 30 april 2012 07:56
rc-avionipaintball-clubzagorac_designHigh_Diving_klub40Vasa reklama ovde
You are here:   HomeLektireSanta Maria della Salute - analiza